Projekt edukacyjno-historyczny we współpracy ze szkołą z Ratyzbony
Dofinansowany przez Polsko-Niemiecką Współpracę Młodzieży (PNWM)
W ramach współpracy międzyszkolnej pomiędzy szkołą z Krakowa a partnerską szkołą w Ratyzbonie zrealizowano międzynarodowy projekt edukacyjno-historyczny, którego głównym celem było pogłębienie wiedzy o wspólnej historii Polski i Niemiec oraz rozwój relacji między młodzieżą obu krajów. Projekt rozpoczął się od przyjazdu polskich uczniów do Regensburga, gdzie zostali serdecznie powitani przez niemieckich rówieśników i ich rodziny, u których zamieszkali na czas trwania przedsięwzięcia. Początkowe aktywności miały charakter integracyjny – uczniowie uczestniczyli we wspólnych grach i warsztatach, które umożliwiły im lepsze poznanie się. Następnie wzięli udział w zwiedzaniu Regensburga z przewodnikiem, poznając historię i kulturę miasta oraz odwiedzając Centrum Światowego Dziedzictwa UNESCO przy Kamiennym Moście. Wieczory spędzali w domach niemieckich rodzin, poznając lokalne zwyczaje i codzienne życie.
Kolejne etapy projektu koncentrowały się na zgłębianiu historii Niemiec oraz wspólnego dziedzictwa obu narodów. Uczniowie uczestniczyli w wykładach oraz dyskusjach w polsko-niemieckich grupach, a następnie odwiedzili Dom Historii Bawarii, gdzie poprzez interaktywne zadania poznawali lokalną historię w kontekście europejskim. Zorganizowane aktywności sprzyjały nie tylko nauce, ale również integracji i budowaniu wzajemnego zaufania. W ramach programu odbyła się również wycieczka edukacyjna do Monachium, podczas której młodzież zwiedzała najważniejsze miejsca miasta, a kulminacyjnym punktem była wizyta w Centrum Dokumentacji NS. Uczniowie mieli okazję zgłębić trudne aspekty historii XX wieku oraz uczestniczyć w moderowanej debacie, dzieląc się swoimi przemyśleniami i refleksjami.
Jednym z ważniejszych elementów projektu była analiza historycznych powiązań polsko-niemieckich. Młodzież szczegółowo omawiała postać Oskara Schindlera oraz wpływ literatury i sztuki na wzajemne relacje między oboma narodami. Podczas pracy warsztatowej uczniowie skupili się na współczesnym sąsiedztwie Polski i Niemiec, analizując aspekty geograficzne, gospodarcze i polityczne. Istotną częścią było również wspólne przygotowanie dokumentacji projektowej, będącej podsumowaniem zdobytej wiedzy i przeżytych doświadczeń.
W końcowej fazie projektu zorganizowano zajęcia integracyjne oraz refleksyjne rozważania na temat „ścieżek pamięci”, podejmując dyskusję nad rolą pamięci historycznej we współczesnym społeczeństwie. Uczniowie opracowali wspólne podsumowanie całego przedsięwzięcia, skupiając się na znaczeniu współpracy Polski i Niemiec w kontekście europejskim. Spotkanie zakończyło się uroczystym pożegnaniem i wyjazdem polskiej grupy do Krakowa. Projekt przyniósł uczestnikom nie tylko cenną wiedzę historyczną, ale przede wszystkim umożliwił nawiązanie trwałych relacji międzykulturowych oraz ukształtował głębsze zrozumienie wspólnej przeszłości i przyszłości obu narodów w zjednoczonej Europie.

