Pełna wiadomość pod grafiką

Podsumowanie realizacji mobilności w ramach programu Erasmus+ w roku szkolnym 2024/2025
W roku szkolnym 2024/2025 Kostka kontynuuje swoje zaangażowanie w międzynarodowe projekty edukacyjne, skupiając się zarówno na rozwoju uczniów, jak i kadry pedagogicznej.
W okresie od 1 czerwca 2024 roku do 31 maja 2025 roku szkoła prowadzi współpracę z partnerami z Austrii i Węgier w ramach projektu biotechnologicznego, realizowanego dzięki wsparciu Programu Erasmus+ w sektorze Edukacja Szkolna, Akcja 1 – Mobilność uczniów i kadry edukacyjnej. Głównym celem tego projektu jest zachęcenie młodzieży do pogłębiania wiedzy z zakresu biotechnologii oraz praktycznego jej zastosowania w szkolnym laboratorium. Uczniowie mają okazję rozwijać swoje zainteresowania naukami ścisłymi, tworzyć innowacyjne pomysły i doświadczać, jak nauka może mieć realne zastosowanie – zarówno w kontekście edukacyjnym, jak i społecznym. Projekt zakłada również aktywizację środowiska lokalnego – chcemy dotrzeć nie tylko do naszych uczniów, ale także do ich rodzin i społeczności. W związku z tym planujemy aktywność w mediach społecznościowych oraz stworzenie materiałów edukacyjnych z praktycznymi wskazówkami dotyczącymi wykorzystania biotechnologii nie tylko w warunkach szkolnych, ale również w domowym zaciszu.
Równolegle Kostka prowadzi projekty rozwijające kompetencje komunikacyjne i społeczne uczniów, łącząc je z edukacją kulturową i historyczno-geograficzną. W bieżącym roku szkolnym uczniowie wzięli udział w mobilnościach do szkół w Gijón oraz Tudeli w Hiszpanii. Dzięki tym wyjazdom młodzież miała możliwość rozwijania umiejętności interpersonalnych i językowych, poszerzając przy tym wiedzę o historii i geografii Półwyspu Iberyjskiego. Bezpośredni kontakt z hiszpańskimi rówieśnikami pozwolił im doświadczyć różnorodności kulturowej, zrozumieć kontekst omawianych zagadnień i uczestniczyć w lokalnym życiu społecznym.
Warto podkreślić, że projekty te są otwarte dla wszystkich uczniów, niezależnie od profilu klasy, co podkreśla ich uniwersalny charakter. Dzięki temu każdy uczestnik może odnaleźć przestrzeń do rozwoju swoich pasji i kompetencji – zarówno naukowych, jak i społecznych czy kulturowych. Poprzez takie działania Kostka realizuje ideę całościowego podejścia do edukacji, odpowiadającego na potrzeby współczesnej młodzieży.
Kostka nie zapomina również o własnych pracownikach. Szkoła systematycznie inwestuje w rozwój zawodowy i osobisty kadry nauczycielskiej oraz pracowników administracyjnych. W lutym czterech pracowników wzięło udział w programie job-shadowing w dwóch szkołach w Rzymie, gdzie mieli możliwość obserwacji metod nauczania, organizacji pracy placówek oraz podejścia do ucznia.
Na początku marca dwóch nauczycieli uczestniczyło w programie job-shadowing w jednej ze szkół w Hiszpanii, zdobywając cenne doświadczenia oraz możliwość porównania praktyk edukacyjnych w odmiennych systemach nauczania. Równocześnie kolejna para nauczycieli wzięła udział w szkoleniu z zakresu budowania zespołu i pracy zespołowej. Uczestnictwo w tym kursie pozwoliło im poszerzyć wiedzę na temat wyznaczania wspólnych celów, motywowania współpracowników, skutecznej komunikacji, negocjacji oraz podejmowania decyzji. Rozwój tych kompetencji przekłada się bezpośrednio na efektywność pracy zespołu nauczycielskiego oraz na jakość współpracy w całej społeczności szkolnej.
W kwietniu kolejna para pracowników uczestniczyła w intensywnym szkoleniu językowym, które miało na celu nie tylko rozwój umiejętności językowych, ale również poszerzenie horyzontów kulturowych i pedagogicznych. Dzięki temu nauczyciele są lepiej przygotowani do wprowadzania europejskich perspektyw w nauczaniu przedmiotów humanistycznych, wzbogacając tym samym ofertę edukacyjną szkoły.
Każda ze zrealizowanych mobilności stanowiła dla uczestników nie tylko szansę na rozwój i poszerzenie wiedzy z konkretnej dziedziny, ale również miała istotny wpływ na kształtowanie i doskonalenie umiejętności komunikacji w języku obcym. Uczestnicy mieli okazję wykorzystywać język zarówno w sytuacjach formalnych, takich jak zajęcia, prezentacje czy spotkania zawodowe, jak i w codziennych kontaktach – podczas zakupów, podróży czy rozmów towarzyskich. Dzięki temu rozwijali swoje kompetencje językowe w sposób praktyczny i wszechstronny. Systematyczne używanie języka obcego w naturalnym środowisku komunikacyjnym sprzyjało wzrostowi pewności siebie, a także pomagało w przełamywaniu bariery językowej. Uczestnicy z każdą kolejną sytuacją czuli się coraz swobodniej, co przekładało się na ich większą aktywność, otwartość i gotowość do podejmowania nowych wyzwań zarówno w kontekście edukacyjnym, jak i społecznym.
Dzięki tym różnorodnym działaniom Kostka konsekwentnie buduje środowisko edukacyjne oparte na współpracy, otwartości i innowacyjności. Zarówno uczniowie, jak i nauczyciele mają możliwość rozwoju w międzynarodowym kontekście, co czyni z naszej szkoły nowoczesną placówkę przygotowującą młodych ludzi do życia i pracy w zróżnicowanym, europejskim społeczeństwie.