Przez cały listopad wczesnym rankiem albo późnym popołudniem uczniowie klas pierwszych i drugich oraz kl. 3b (profil biologiczno-chemiczny) pod czujnym okiem nauczycieli chemii – ks. Mateusza Kowalcze SJ, p. Katarzyny Foltman i p. Pauliny Wantuch – oraz starszych uczniów – Julii Miętki (kl. 3b) i Daniela Kowalówki (kl. 3d) – uczestniczą w lekcjach laboratoryjnych.
W czasie laborek uczniowie wykonują różne doświadczenia z zakresu chemii ogólnej (kl. pierwsze), nieorganicznej (kl. drugie) i organicznej (kl. trzecia). Dla najmłodszych jest to pierwsza okazja do wykorzystania możliwości szkolnej pracowni chemicznej, a dla starszych kolejna okazja doskonalenia praktycznych umiejętności chemicznych i zastosowania poznanych na lekcjach wiadomości.
Każdy z uczniów otrzymał wcześniej skrypt zawierający również instrukcje do wykonywanych ćwiczeń. W ten sposób:
– klasy pierwsze przeprowadzają doświadczenia: synteza tlenku magnezu, synteza siarczku żelaza, porównanie aktywności metali oraz otrzymywanie i wykrywanie tlenku, tlenku węgla(IV) i wodoru.
– klasy drugie przeprowadzają doświadczenia: synteza kwasu siarkowego(IV) i ortofosforowego(V); otrzymywanie wodorotlenku magnezu, glinu, żelaza(III) i miedzi(II), porównanie aktywności metali oraz określanie pH roztworu.
– klasa 3b przeprowadza doświadczenia: otrzymywanie etynu i badanie jego właściwości; etanol: wykrywanie, badanie wpływu na białka oraz reakcje z kwasami karboksylowymi; reakcje kwasu octowego z zasadami, metalami i tlenkami metali; reakcje charakterystyczne związków organicznych, zmydlanie wyższych kwasów karboksylowych oraz próby Trommera i Tollensa.
Zajęcia laboratoryjne są kolejną okazją do poszerzenia wiedzy i umiejętności Kostkowiczów. Korzystając z niezwykle bogatego wyposażenia szkolnej pracowni chemicznej każdy uczeń może bezpiecznie i prawidłowo posługiwać się sprzętem laboratoryjnym i profesjonalnymi odczynnikami, samodzielnie przeprowadzając – nie jednokrotnie po raz pierwszy w życiu – doświadczenia chemiczne. Pomimo tego że laborki są poważną sprawą i dla wielu uczniów sporym wyzwaniem, nie brakuje nam wielu uśmiechów, przyjaznej atmosfery i dobrej zabawy. Oby więcej takich lekcji!
Kolejna seria laborek – także dla pozostałych klas III – planowana jest maju 2017 roku.
Moja pierwsza lekcja laboratoryjna nie była taka straszna, jak się tego obawiałam. Było miło i sympatycznie,
a najbardziej mi się podobało gdy spalaliśmy magnez. Trudne było dla mnie porównanie aktywności metali. Niektórych doświadczeń nie umieliśmy za bardzo zrobić , ale na szczęście koledzy z starszych klas nam pomagali. Moim zdaniem było bardzo fajnie. Było by bardzo miło gdyby była jeszcze jedna taka lekcja.
Nikola Konik, kl. 1g
W dniu 3 listopada w naszej szkole odbyła się lekcja laboratoryjna. Podczas tych zajęć wykonywaliśmy różne ciekawe doświadczenie, których uczyliśmy się w teorii od początku roku i właśnie dzisiaj mieliśmy okazję wypróbować je w praktyce. Po rozpoczęciu lekcji ubraliśmy się w dość śmieszne ubrania a mianowicie fartuchy, okulary i rękawice ochronne. To przygotowanie było podstawą do rozpoczęcia doświadczeń. Byliśmy podzieleni na 6 grup czteroosobowych, każda z nich miała za zadanie wykonać 6 doświadczeń. Moim zdanie najciekawszym z nich było „określenie odczynu pH roztworu”, ponieważ po poprawnym wykonaniu doświadczenia można było zobaczyć kolor roztworu jaki powstaje w wyniku dodania do niego innego odczynnika. Uważam, że czas jaki poświęciliśmy na wykonywanie doświadczeń był udany i z wielką przyjemnością bym to powtórzyła.
Ania Kościelecka, kl. 2d
Na początku listopada w naszej szkole miały odbywać się lekcje laboratoryjne. Nasza klasa poszła na pierwszy ogień. Mieliśmy już pewne doświadczenie jeśli chodzi o taki format lekcji, dlatego wszystko poszło dość sprawnie i bez żadnych usterek. Wszystkie doświadczenia były ciekawe i bardzo praktyczne, dzięki nim mogliśmy lepiej zrozumieć to, co na co dzień wydaje się trudne i skomplikowane. Generalnie lekcje uważam za udaną i na pewno wyciągnąłem z niej dużo przydatnych informacji.
Szymon Kozioł, kl. 2d