Dnia 15 czerwca 2016r najlepsi uczniowie z fizyki w KOSTCE ( łącznie 44 osoby) z klas trzecich , drugich i 1E pojechali w nagrodę za osiągnięte wyniki do Instytutu Fizyki Jądrowej PAN w Krakowie.
W placówce tej nasi uczniowie zobaczyli jak pracują naukowcy na co dzień, dowiedzieli się jakie wykonują badania oraz jak wyglądają laboratoria badawcze w Polsce.
Uczniowie zobaczyli akcelerator, spektrometry, komorę do badania promieniotwórczości człowieka. Pracownicy Instytutu opowiedzieli bardzo naukowym językiem fizyki o wykonywanych badaniach i eksperymentach. Może nie wszystkie wiadomości były zrozumiałe, ale dopiero zaczęliście przygodę z fizyką w gimnazjum. Jeszcze dużo czasu przed Wami na zgłębianie tajemnic fizyki.
Kochani, jesteście najlepszymi Kostkowymi umysłami ścisłymi. Tkwi w was duży potencjał.
Uczniowie klas trzecich właśnie wybierają szkoły do których pójdą i kierunki dalszej edukacji. Wybierajcie zgodnie z Waszymi zainteresowaniami i pasjami!!!
Mamy nadzieję, że wycieczka Wam się podobała. Może niektórzy z Was przekonali się, że fizyka choć trudna – jest ciekawą i bardzo użyteczną nauką. Wierzymy, że za parę lat to Wy będziecie pracownikami naukowymi PAN i wniesiecie wkład w Polską naukę.
Dziękujemy Pracownikom IFJ PAN za poświęcony uczniom KOSTKI czas oraz bardzo ciekawe prelekcje.
Dnia 15 czerwca 2016r. (środa) grupa uczniów Gimnazjum Jezuitów im. S. Kostki
w Krakowie pod opieką nauczycieli: pań Zdzisławy Rogozińskiej, Ewy Cieśli-Gancarz oraz ojca Mateusza Kowalcze odbyła wycieczkę do Instytutu Fizyki Jądrowej PAN. Wyjechaliśmy spod szkoły autokarem o godzinie 9:00, na miejsce przyjechaliśmy około godziny 9:40. Cała grupa została podzielona na 3 mniejsze po piętnaście osób.
Moja grupa, którą opiekował się o. M. Kowalcze, poszła najpierw do pracowni izotopowej, gdzie badane są bardzo cienkie warstwy metali. Powstają one
w komorze próżniowej, w której metale są poddawane wysokiej temperaturze. Dzięki temu parują. Potem skraplają się na płytkach krzemowych w postaci cienkiej warstwy. Aby
w komorze powstała próżnia (taka jak w kosmosie) muszą działać tam pompy powietrza. Jedna z nich pracuje dzięki ciekłemu azotowi, gdy jest nim polewana, schładza się tak bardzo, że każda cząsteczka tlenu jej dotykająca od razu zamarza. W tej pracowni mogliśmy pobawić się ciekłym azotem – wkładaliśmy rośliny do cieczy (ciekły azot), a potem wyciągaliśmy zamarznięte.
Następnie poszliśmy do pracowni, gdzie naukowcy pracują z promieniami Rentgena
i magnetycznością. Znajdował się tam stary monitor, który wyświetlał pojedyncze kolory. Gdy przyłożyło się do niego magnes, jego obraz ulegał rozdzieleniu na plamki w kolorach czerwonym, zielonym, niebieskim. Potem obserwowaliśmy doświadczenia z wysokim napięciem działającym na metalową czaszę. Urządzenie składało się z silnika połączonego paskiem z czaszą, na której przypięto sztuczne włosy, kiedy je zdjęto umieszczono na niej piorunochron, a potem wiatraczek znajdujący się na drucie. Po włączeniu się silnika wiatraczek się zakręcił. Potem zobaczyliśmy drewno w promieniach Rentgena, widać było, że zbudowane jest z kanalików.
Na końcu odwiedziliśmy dział chromatografii gazów, czyli miejsce, gdzie badany jest skład powietrza, jego zanieczyszczenie. Badana jest tam ilość gazów cieplarnianych
w powietrzu, np. freonów. Widzieliśmy tam bardzo skomplikowane urządzenia służące do tego właśnie zadania.
Potem cała wycieczka obejrzała krótki film, w którym przedstawiono nowe metody leczenia nowotworów. Polega ona na kierowaniu bardzo rozpędzonych protonów w guz nowotworowy, które niszczą chore komórki. Niestety nie jest ona jeszcze stosowana, gdyż NFZ nie chce płacić za leczenie.
Wróciliśmy pod szkołę o godzinie 13.25.
Wycieczka była bardzo ciekawa, mogliśmy poznać różne zjawiska fizyczne oraz ich przydatność dla człowieka. Uważam, że takich wyjść do różnych miejsc powinniśmy mieć więcej, można się dużo dowiedzieć i zapamiętać informacje.
Michał Wardas klasa 1E
15 czwerwca 2016 byłem na wycieczce do Instytutu Fizyki Jądrowej w Krakowie. Bardzo mi się tam podobało, ponieważ dowiedziałem nowych, ciekawych rzeczy, np. czym jest chromatografia, z czego składa się chromatograf czy co to spektrometr i do czego służy. Fizycy opowiadali z pasją, więc miło się ich słuchało, zaś sama podróż była bardzo dobrze i sprawnie zorganizowana.
Pozdrawiam
Bartek Aksman KL.3a
15 czerwca bieżącego roku wybrani uczniowe klas drugich i trzecich mieli okazję przyjrzeć się z bliska pracy naukowców w Instytucie Fizyki Jądrowej w Krakowie. Podzieleni na trzy grupy odwiedziliśmy najważniejsze miejsca w instytucie. Na początku weszliśmy do Labolatorium Chromatografii gdzie specjalistyczne urządzenia badają stężenie freonu oraz innych zanieczyszczeń w krakowskim powietrzu. Następnie zobaczyliśmy spektometr. Jest to urządzenie badające stopień napromieniowania człowieka.
Pózniej przeszliśmy do labalatorium, w którym znajdował sie przyspieszacz elektronów-akcelerator. Naszym zdaniem najciekawszym punktem programu były doświadczenia wykonywane z ciekłym azotem.
Pod koniec obejrzeliśmy film przedstawiający wysokospecjalistyczny sposób leczenia nowotworu gałki ocznej przy użyciu promieniowania.
Wycieczka bardzo nam się podobała. Dzięki niej poznaliśmy praktyczne zastosowanie fizyki.
Magdalena i Zuzanna Bąk KL.2