31 maja odbyły się ostatnie zajęcia tegorocznej edycji Projektu Vitoria – jednej z wielu KOSTKOWYCH innowacji pedagogicznych, która stanowi twórcze połączenie wykonywania interesujących doświadczeń chemicznych z ponadgimnazjalnąwiedzą, pozwalającą na ich głębsze zrozumienie.
Realizując projekt uczniowie przygotowywali i samodzielnie wykonywali takie doświadczenia jak ekstrakcja: barwników z liści szpinaku, kofeiny z ziaren kawy, lecytyny z żółtka jaja kurzego i DNA z drożdży Saccaromycescerevisiae; oraz chromatografia cienkowarstwowa (TLC), miareczkowanie kwasowo-zasadowe, synteza kwasu acetylosalicylowego i jakościowa identyfikacja związków organicznych.
Patronem projektu jest jezuicki chemik o. Eduardo Vitoria SJ, twórca hiszpańskiego InstitutoQumico de Sarrià (IQS) – prestiżowej uczelni oferującej studia w zakresie chemii, inżynierii chemicznej oraz biotechnologii.
A oto relacje tegorocznych uczestników projektu:
Na kółku chemicznym o nazwie Projekt Vitoria, które odbywało się co dwa tygodnie we wtorki było świetnie! Chodząc na te zajęcia dowiedziałem się wielu interesujących rzeczy, np. jak robić różnokolorowe ognie.
Atmosfera na zajęciach była bardzo swobodna, tak że praca sprawiała prawdziwą przyjemnością, zaś same zajęcia dały mi choćby możliwość zagospodarowania sobie wolnego czasu w dobry sposób.
Bartek, kl. 3a
Przez cały rok szkolny co drugi wtorek odbywały się dodatkowe zajęcia z chemii. Były one bardzo interesujące dzięki ciekawym doświadczeniom. Pod czas ich wykonywania można było głębiej poznać chemię.
Dzięki tym zajęciom łatwiej będzie nam funkcjonować w dalszym naukowym życiu, ponieważ poznawany przez nas materiał wykraczał poza gimnazjum, a nawet był na poziomie chemii wykładanej w wyższych szkołach. Dzięki tym zajęciom mam zamiar dalej rozwijać swoją wiedzę i iść w kierunku chemii.
Julia, kl. 2b
W bieżącym roku szkolnym, w naszej szkole co dwa tygodnie odbywały się zajęcia Projektu Vitoria – KOSTKOWEJ odsłony zajęć chemicznych. Pipety, szalki erlenmajerki… To wszystko przewijało się na każdych zajęciach. Przez cały rok zrobiliśmy bardzo wiele różnych doświadczeń i eksperymentów: cykl reakcji z miedzią, chromatografia cienkowarstwowa, identyfikacja związków organicznych i wiele, wiele innych. Nawet otrzymywaliśmy kwas acetylosalicylowy (aspirynę)!
Wszystkie spotkania były bardzo ciekawe, poza doświadczeniami dowiedzieliśmy się także wielu przydatnych i ciekawych rzeczy. Ani raz nie czekałem na koniec zajęć, wręcz przeciwnie! Tylko miałem nadzieje, że akurat się wydłużą 😀 Cały rok zajęć był super, za co serdecznie chciałbym podziękować ks. Mateuszowi Kowalcze SJ, dzięki któremu nie byłoby tych zajęć.
Daniel, kl. 2d
To niesamowite, jak wielkie możliwości ma nasza KOSTKOWA pracownia chemiczna.
Odpowiednio je wykorzystując można rozbudzać w uczniach pasję do nauk przyrodniczych, a dzięki temu do głębszego poznawania ogromnej ilości bardziej lub mniej skomplikowanych procesów, które nieustannie zachodzą w nas samych i w otaczającej nas rzeczywistości.
Ufam, że dzięki nabytej wiedzy i zdobytemu doświadczeniu nasi uczniowie wniosą swój istotny wkład w dalszy rozwój otaczającego nas świata.