W dniach 13.09-15.09.2018 r. uczniowie klas trzecich gimnazjum przebywali wraz ze swoimi wychowawcami i opiekunami Paniami: Anną Zdanek, Jolantą Gołąb-Kowalską, Marianną Sienkiewicz-Ludomirską, Katarzyną Foltman, Anną Kuczkowską-Kuźniar, Katarzyną Kowalczyk oraz z o. Krzysztofem Jeleniem SJ w stolicy Polski Warszawie. Był to wyjazd programowy pozwalający poznać historię przedwojennej Warszawy oraz wojenne losy miasta. Jednak będąc w stolicy kraju, nie mogliśmy pominąć miejsc najważniejszych dla całego państwa, z którymi wiąże się przecież wiele wydarzeń historycznych.
Rozpoczęliśmy od spaceru po Starym Mieście – Zamek Królewski, Kolumna Zygmunta, Katedra św. Jana, Barbakan, Rynek z pomnikiem warszawskiej Syrenki, Krakowskie Przedmieście, Pomnik Nieznanego Żołnierza.

Pierwszy dzień zakończyło zwiedzanie Muzeum Powstania Warszawskiego. Nawet ci z nas, którzy byli w tym niezwykłym miejscu po raz kolejny, odkrywali je na nowo. To spotkanie z wojenną przeszłością stało się pretekstem do ważnych dyskusji o zdolności do poświęcenia za Ojczyznę, o miłości do rodziny i determinacji w realizowaniu marzeń nie tylko młodzieńczych.

Drugi dzień wyprawy przeznaczyliśmy na zwiedzenie pałacu w Wilanowie, gdzie można było przypomnieć sobie wiadomości z historii i historii sztuki. Następnie udaliśmy się do Łazienek Królewskich, gdzie podziwialiśmy klasycystyczną architekturę pałacu oraz rozmach założenia parkowego.

Ten dzień zakończyła wizyta na Cmentarzu Powązkowskim, gdzie odwiedziliśmy groby powstańców warszawskich oraz bohaterów znanych z lektury Aleksandra Kamińskiego „Kamienie na szaniec”. Wiele wzruszeń i refleksji miało miejsce przy grobie 11-letniego chłopca – powstańca warszawskiego, a także przy mogiłach młodych sanitariuszek, które w chwili śmierci miały tyle lat co nasze uczennice. Te emocje i myśli są najcenniejszym doświadczeniem płynącym z wizyty w tym wyjątkowym miejscu.
W drodze powrotnej do hotelu zatrzymaliśmy się jeszcze przy kościele św. Stanisława Kostki, aby pomodlić się przy grobie bł. ks. Jerzego Popiełuszki legendarnego kapelana „Solidarności”.
Ostatni dzień naszej wyprawy przeznaczyliśmy na zwiedzenie Muzeum Więzienia Pawiak, miejsca martyrologii narodu polskiego.

Spotkanie z Warszawą zakończyliśmy w Muzeum Historii Żydów Polskich Polin.

Program naszej wycieczki był bardzo bogaty i wymagający. Dawał możliwość refleksji nad historia Polski i skłaniał do zadawania pytań sobie samemu. Czasami odpowiedzi były trudne do pojęcia, czasami zaskakujące, a niekiedy można ich było udzielić po jakimś czasie, kiedy nabrało się dystansu, kiedy emocje opadły.
Cieszy fakt, że młodzież nadal jest ciekawa świata, chce zrozumieć i wiedzieć WIĘCEJ.

Zobacz zdjęcia

Anna Zdanek, nauczyciel języka polskiego

Jolanta Gołąb – Kowalska, nauczyciel historii i wosu

Marianna Sienkiewicz – Ludomirska , nauczyciel matematyki

Katarzyna Foltman, nauczyciel chemii

Anna Kuczkowska-Kuźniar, nauczyciel biologii

Katarzyna Kowalczyk,nauczyciel języka polskiego, koordynator ds. wolontariatu