W dniach 2 -8 czerwca uczniowie Kostki wraz z opiekunami odwiedzili dwie europejskie stolice Londyn i Berlin. Oba miasta, mimo, że tak różne wzbudziły naszą ciekawość. Londyn poraził nas niepowtarzalną atmosferą a Berlin ukazał się jako duża, nowoczesna metropolia.
Jako pierwszy na naszej drodze stanął LONDYN. Po długiej podróży zjedliśmy typowo angielskie śniadanie, po czym pełni energii wyruszyliśmy na podbój tego magicznego miasta. Już pierwszego dnia zobaczyliśmy symbole Londynu- Big Ben, London Eye, Kolumnę Nelsona Opactwo westminsterskie- miejsce koronacji królów Anglii. Odwiedziliśmy również National Gallery. Byliśmy również na Piccadilly Circus i na Oxford Street- gdzie mogliśmy dać upust swojej zakupowej fantazji.

Drugi dzień był równie intensywny i czekały na nas kolejne atrakcje tego niepowtarzalnego miasta. Zwiedziliśmy Tower of London wraz ze skarbcem koronnym. Duża dawka historii uświadomiła nam jakim świadkiem wydarzeń są mury, które mieliśmy okazję podziwiać. Kolejnym punktem naszej, pełnej wrażeń wycieczki był spacer po Tower Bridge, po czym pełni skupienia wyruszyliśmy do teatru Szekspira, niepowtarzalnego, jedynego w swoim rodzaju teatru elżbietańskiego. Zanim przekroczyliśmy próg teatru, mieliśmy krótką powtórkę z języka polskiego. Spektakl pt. ,, Titus Andronicus” wywarł na nas ogromne wrażenie i zapewne zapadnie nam na długo w pamięci. Dzień zakończyliśmy rejsem po Tamizie, gdzie mieliśmy okazję złapać oddech po pełnym wrażeń dniu.

Nazajutrz czekały na nas kolejne atrakcje- wszyscy wybraliśmy się do muzeum Figur Woskowych- Madame Tussaud. To było dla nas wielkie przeżycie, podziwialiśmy i fotografowaliśmy najpopularniejszych aktorów, piosenkarzy, sportowców, polityków. Ponadto przemieszczaliśmy się w czasie angielską taksówką, pełni napięcia przemierzaliśmy krainę strachów, by w końcu usiąść na fotelu u kinie 3D. Pobyt w królewskim mieście zakończyliśmy lekcją biologii w Muzeum Historii Naturalnej.
W Londynie przemieszczaliśmy się metrem, jedliśmy angielskie potrawy- wszystko po to, by w pełni poczuć tę magiczną atmosferę królewskiego miasta.

Mimo, iż czuliśmy niedosyt tego miasta- podjęliśmy wyzwanie i zaczęliśmy realizować kolejny punkt programu, którym był BERLIN.
Po całonocnej podróży Berlin przywitał nas upalną pogodą. Berlin to nowoczesne miasto, które kryje miejsca- perełki nasiąknięte esencją przeszłości. W Berlinie z jednej strony nie trudno dostrzec miejsca krzyczące historię Berlina, takie jak pozostałości Muru Berlińskiego, Brama Brandenburska, Aleksanderplatz- główny plac dawnego Berlina. Z drugiej jednak strony Berlin to nowoczesna europejska metropolia, z nowoczesnymi budynkami, z szerokimi ulicami i szybkimi samochodami. Historia i nowoczesność- goszczą na stałe w Berlinie i my świetnie radziliśmy sobie również w tak różnym od Londynu mieście.

Zwiedziliśmy również Reichstag- siedzibę parlamentu niemieckiego – gdzie zobaczyliśmy panoramę Berlina z platformy widokowej w kopule. Byliśmy również na Wyspie Muzeów.
Następnego dnia pojechaliśmy do niedaleko położonego Poczdamu, by zobaczyć pałac Cecilienhof- miejsce ostatniego spotkania Wielkiej Trójki na konferencji poczdamskiej w 1945r. Następnie zobaczyliśmy zespół parkowo- pałacowy Sanssouci – letnią rezydencję Fryderyka Wielkiego, wpisany na listę Światowego dziedzictwa Kultury UNESCO. Spacer po parku i zwiedzanie wnętrz jednego z pałaców pozwoliły zrozumieć, dlaczego możni wybrali właśnie to miejsce na swą letnią rezydencję.
Mimo, iż tego dnia doskwierał nam upał, chętnie spacerowaliśmy po rozległych ogrodach i podziwialiśmy dostojne pałace.
W Berlinie poruszaliśmy się również metrem, spacerowaliśmy szerokimi chodnikami i mieliśmy również okazję do zrobienia zakupów z zachodniej części Berlina m.in. w Europa Center.
Był to tydzień bardzo bogaty w atrakcje, mieliśmy okazję choć trochę poznać dwa tak różne miasta europejskie, pełne zabytków i atrakcji. Londyn z iście królewską atmosferą i dostojnymi zabytkami oraz Berlin jako nowoczesną metropolię wraz z zabytkami będącymi świadkami historii.

Wyjazd był okazją do spróbowania regionalnych kuchni, do poznania i odkrywania różnych znanych i ciekawych miejsc, do spotkania z historią, i co również ważne mieliśmy okazję sprawdzić nasze umiejętności językowe.
PIERWSZA WYPRAWA MIĘDZYNARODOWA KOSTKI za nami, a przed nami jeszcze wiele ciekawych miast i państw do zwiedzania.
Już teraz cieszymy się na kolejny zagraniczny wyjazd ! Mamy nadzieję, że będzie równie udany jak ten.
Polecamy się 🙂

Zobacz zdjęcia

Agnieszka Krupa, nauczyciel języka niemieckiego

On 2nd June Kostka set off the first journey abroad London –Berlin. We said goodbye to our boss and parents a few minutes before 10 a.m. We were travelling 22 hours through Germany, Holland, Belgium and France and going by Eurotunnel we arrived in Great Britain. England greeted us with typical rainy weather and English breakfast : bacon with eggs and beans and sausages. Then in raincoats and with umbrellas we started visiting London. At first we saw amazing Westminster Abbey. Then walking slowly towards National Gallery we admired London symbols: Big Ben, Parliament, the London Eye, Downing Street-changing of the guard. Piccadilly Circus and Oxford Street were the perfect places to spend our money on clothes and souvenirs. We also saw the Buckingham Palace and Hyde Park. On our way back to the hotel (which was in the suburbs) we ate dinner at Chinese restaurant.
The next day was very active. We started with Tower of London – a witness of different events even these tragic ones. Then Polish lesson in front of The Globe Theatre. Inside we watched ‘Titus Andronicus’. After that we had a moment for relax sitting on a ship and travelling along the Thames and then supper at a Polish bar “Mamuśka”
The third day was the time for fun. At first – Madame Tussauds and hundreds of photos with singers, politicians, actors, the royal family etc… and the trip in English taxi through ages to meet Elisabeth I, Shakespeare and busy English life. After that we visited The Natural History Museum and ate typical English dinner – fish and chips.
The next our stop was Berlin. After travelling at night a modern city (Berlin) welcomed us in the morning. Here we could also see important monuments from the past – Brandenburg Gate, Berlin Wall and Parliament.
The next day – walks through Sanssouci Park in Potsdam and visiting a beautiful palace. We arrived in Krakow at 2.40 a.m. we were very tired but happy because we could practice 2 languages and learn about history, traditions and culture of England and German.

Zofia Nazim, nauczyciel języka angielskiego

W dniach od 2-8 czerwca byliśmy na wycieczce krajoznawczej Berlin – Londyn. Podróż autokarem była męcząca jednak dobrze się podczas niej bawiliśmy. Pierwszym przystankiem był Londyn, w którym zastała nas deszczowa pogoda. Jest on jednak pięknym miastem do którego warto jechać. Zwiedzaliśmy dużo zabytków m.in. : Tower, Tower Bridge i Parlament. Program wycieczki był bardzo napięty. Następnym przystankiem był Berlin i Poczdam. W Poczdamie szczególnie podobały nam się ogrody. Uważam, że wycieczka była bardzo udana i przy okazji mogliśmy dużo dowiedzieć się o historii Anglii.