Baza dydaktyczna KOSTKI wzbogaciła się o nowoczesną pracownię fizyczną. Pomieszczenie zostało tak zaprojektowane, aby można było w nim prowadzić lekcje z wykorzystaniem multimediów, tablicy interaktywnej oraz wykonywać eksperymenty i doświadczenia. Fizyka to nauka empiryczna, dlatego tak ważne jest poznawanie świata przez obserwację i doświadczenia. Dostarczają one wrażeń i spostrzeżeń, dzięki którym poznajemy otaczający świat i prawa nim rządzące.

Generalny remont rozpoczął się podczas wakacji. Od września pracownia i jej zaplecze nabierały charakteru. Najpierw pojawiły się nowe ławki i krzesła, tablica interaktywna z projektorem oraz suchościeralna tablica z systemem przesuwnym góra-dół, która śmiało może konkurować z tymi spotykanymi w salach akademickich. Potem przyszedł czas na porządkowanie zaplecza. Estetyczne szafy i regały zdołały pomieścić szkolne zasoby pomocy dydaktycznych, tych z dłuższym stażem oraz tych zupełnie nowych. Zakupiony został profesjonalny tor powietrzny z licznikiem elektronicznym, pompa próżniowa, zestaw zwierciadeł i soczewek wraz z laserowym oświetlaczem do pokazów z optyki. Nie zabrakło również fizycznych gadżetów, które szczególnie przykuwają uwagę młodzieży: kula plazmowa, kołyska Newtona, diabelska pętla, wahadło Maxwella czy gogle odwracające obraz „do góry nogami”.

W czwartek 19 stycznia oficjalnie otwarliśmy podwoje pracowni fizycznej i udostępniliśmy jej zasoby dla wszystkich zainteresowanych. Tego dnia każdy Kostkowicz miał okazję uczestniczyć w pokazach i doświadczeniach przygotowanych przez kolegów. Wystarczyła chwila, aby pracownia wypełniła się po brzegi. Eksperymentowaliśmy i dziwiliśmy się…

Jak to możliwe, że świetlówka świeci w pobliżu kuli plazmowej? Czemu pierścień Gravesanda pęcznieje po ogrzaniu? Jak wysoka musi być diabelska pętla w wesołym miasteczku, by gondole bezpiecznie mogły pokonać całą trasę? Po co Archimedesowi wiaderko i czy dźwięk rozchodzi się w próżni? Czym jest fontanna cieplna, jakie okulary dla krótkowidza, w jaki sposób można odczytać temperaturę na termometrze Galileusza, jak zbadać przewodnictwo kostne dźwięku dzięki sprężynie slinky? Co sprawia, że słodka napoleonka powiększa się pod kloszem pompy próżniowej?

Dziesiątki pytań i tyleż samo odpowiedzi… Życzymy wszystkim uczniom KOSTKI odwagi w zadawaniu wielu pytań i wytrwałości w znajdowaniu odpowiedzi.

Zespół nauczycieli fizyki

Anna Błaut, nauczyciel fizyki i matematyki

Ewa Cieśla-Gancarz, nauczyciel matematyki i fizyki

Zbigniew Hanusiak, nauczyciel zajęć technicznych

Agata Kubowicz, nauczyciel matematyki i fizyki

Zdzisława Rogozińska, nauczyciel fizyki

Zobacz Zdjęcia