Dnia 11 października klasa 2B biologiczno- chemiczna udała się na zajęcia warsztatowe, tym samym rozpoczynając serię spotkań odbywających się dzięki współpracy Wydziału Biotechnologii i Ogrodnictwa na Uniwersytecie Rolniczym z naszą szkołą.
Na pierwszych zajęciach przywitała nas w imieniu rektora uczelni dr hab. inż. Iwona Domagała-Świątkiewicz, prof. UR Prodziekan ds. Studenckich i Dydaktycznych oraz prof.dr hab.inż. Rafał Barański z Katedry Biologii Roślin i Biotechnologii.
Każde takie spotkanie składa się z 2 zajęć o różnej tematyce.
Tematem pierwszych, prowadzonych przez dr hab. Agnieszkę Lis- Krzyścin z Katedry Roślin Ozdobnych i Sztuki Ogrodowej była degradacja gleb. Dowiedzieliśmy się jakie są typy gleby, nauczyliśmy się je rozróżniać. Odkryliśmy wady i zalety każdej z nich oraz poznaliśmy procesy które wpływają na powstawanie różnych, często niekorzystnych właściwości.
Po małej przerwie spotkaliśmy się z dr Piotrem Stolarczykiem z Wydziału Biotechnologii i Ogrodnictwa. Tematem był biomonitorning zanieczyszczeń powietrza z wykorzystaniem porostów. Poznaliśmy ich budowę, cechy i rodzaje. Dowiedzieliśmy się czemu są tak uniwersalnym indykatorem oraz gdzie występują.

21.11.2019 odbyły się drugie z serii warsztaty na Uniwersytecie Rolniczym z klasą 2B. Tym razem uczniowie mieli możliwość działać samemu, poczuć się prawie jak naukowcy. Z pomocą Pani dr inż. Pauliny Supel z Katedry Biologii Roślin i Biotechnologii zajmowaliśmy się przygotowaniem szalek Petriego z pożywką agarową, aby później dostarczyć na nie bakterii z ich otoczenia. Tydzień później mieliśmy możliwość zobaczyć wyniki naszej pracy na własne oczy. Niektórzy odkryli co mają na swoich komórkach… czy innych przedmiotach życia codziennego. Na przygotowanych wcześniej szalkach przeprowadziliśmy też drugi eksperyment, sprawdzający skuteczność działania popularnych środków czystości.
Na drugiej godzinie zajęć mieliśmy okazję posłuchać o zanieczyszczeniach środowiska i badaniach prowadzonych na Uniwersytecie w celu niwelowania ich. Zajęcia prowadzone były przez Pana dr inż. Przemysława Petryszaka. A już na następnym spotkaniu robiliśmy kolejne doświadczenia badając właściwości barwników w wodzie.

Uczniowie klasy II B

Katarzyna Foltman, nauczyciel chemii,przewodnicząca zespołu do pracy z uczniem zdolnym

Zobacz zdjęcia