Nie taki Kraków nam znany, jak nam się wydaje. Tak pomyślałem po spacerze z klasą I d, która dnia 21 listopada udała się do centrum Krakowa, aby pod skrzydłami przewodnika, pani Kasi Tatar, odkrywać średniowieczne ślady w najwspanialszych zabytkach naszego miasta. Naszym głównym celem było utrwalenie wiedzy na temat stylu romańskiego i gotyku.

Wędrówkę rozpoczęliśmy od Collegium Maius, po czym przeszliśmy Rynek poznając historię i tajemnice wieży Ratusza. Styl romański zachwycił nas w bryle kościoła św. Andrzeja przy ul. Grodzkiej.  Na nowo odkrywaliśmy Katedrę na Wawelu. Historię św. Stanisława przypomnieliśmy sobie przy klasztorze oo. Paulinów na Skałce. Koniecznie musieliśmy zobaczyć kościół św. Katarzyny na Kazimierzu, gdzie znajduje się unikalne, alegoryczne ukazanie śmierci – dance macabre. W średniowieczną zadumę wprowadziły nas zdobione pięknymi freskami krużganki. Opatrzność nad nami czuwała, dzięki czemu zmarznięte ręce mogliśmy ogrzać przy herbatce w wyjątkowo otwartej w ten dzień klasztornej kawiarence.

Naszą krótką wędrówkę zakończyliśmy w Kościele Mariackim. I tutaj wielka moja satysfakcja. Chociaż klasowe marudzenie na zmęczone nogi rozpoczęło się już pół godziny po rozpoczęciu wycieczki, historia Ołtarza Mariackiego otworzyła wszystkim usta ze zdziwienia, że tak wielkie dzieła powstawały w tym przecież – jak pan od polskiego mówił – ciemnym średniowieczu.

Na zakończenie – aby wspomóc klasową integrację – zrobiliśmy krok milowy we współczesność  i zasiedliśmy przy lodach w mrocznej piwnicy McDonald’s. Bo jakże tam nie wstąpić, będąc na wycieczce w Krakowie?

Krzyszfot Bigaj, nauczyciel języka polskiego

Moim zdaniem wycieczka była bardzo udana. Dowiedziałam się wielu nowych rzeczy na temat średniowiecznych budowli i średniowiecznego Krakowa. Mam nadzieję, że ta wiedza pomoże mi na języku polskim, bo omawiamy właśnie tą epokę. Z wycieczki najbardziej podobał mi się Kościół Mariacki. Wewnątrz tego kościoła znajduje się przepiękny ołtarz Wita Stwosza. Atrakcyjność wycieczki podniosły interesujące opowieści naszej przewodniczki, Pani Katarzyny. Myślę, że ta wycieczka pomogła jeszcze bardziej zintegrować się naszej klasie. Chciałabym, żeby było więcej takich wyjść.

Natalia Kramarz, kl. 1d

Dnia 21.11.13 wraz z klasą udaliśmy się na wycieczkę szkolną pt.”Szlakiem średniowiecznego Krakowa”. Oprowadzała nas sympatyczna pani przewodnik. Z zaciekawieniem słuchaliśmy jej opowieści o architekturze Krakowa uwzględniających podział na styl romański i gotycki. Bardzo ciekawie i dokładnie prezentowała każdy zabytek. Dzięki tej wycieczce poznaliśmy cechy stylu romańskiego i gotyckiego oraz ich przykłady w architekturze naszego miasta. Myślę, że teraz nie powstydzimy się wiedzy o mieście, w którym mieszkamy.